Burak to niedoceniane warzywo, które wraca do łask. Przez długi czas wiele mówiło się na temat leczenia nowotworów sokiem z tego warzywa. Żadne badania nie potwierdziły takiego działania buraków, nie mniej jednak powinny one stać się elementem codziennego jadłospisu każdej osoby, która dba o zdrowe odżywianie.

Burak – źródło zdrowia

Większość osób kojarzy buraki z bogactwem kwasu foliowego. Rzeczywiście, to niepozorne warzywo  jest bardzo dobrym jego źródłem, dlatego szczególnie poleca się go kobietom będącym w ciąży. Kwas foliowy wspomaga rozwój układu nerwowego i zapobiega wadom cewy nerwowej u płodu. O włączeniu buraków do diety powinny też pamiętać osoby chorujące na anemię, gdyż zawarte w nich witaminy i minerały biorą udział w tworzeniu czerwonych ciałek krwi. Burak powinien też na stałe zagościć na talerzu osób zmagających się z problemem obniżonego nastroju oraz z bezsennością. Dowiedziono bowiem, że zawarte w nim związki wspomagają wytwarzanie serotoniny – neuroprzekaźnika odpowiadającego za dobry nastrój i prawidłowy rytm snu. Burak doskonale wspomaga też organizm w walce ze skutkami stresu. Zmniejsza napięcie nerwowe, poprawia koncentrację oraz pamięć. Jeśli prowadzisz, więc stresujący tryb życia – koniecznie wprowadź do jadłospisu sok z buraka lub posiłki z jego dodatkiem!

Regularne spożywanie potraw z burakami pomaga też zapobiegać miażdżycy, chorobom serca i dodatkowo reguluje ciśnienie krwi. Natomiast duża zawartość antyoksydantów działa przeciwnowotworowo oraz spowalnia procesy starzenia.

Sok z buraka dla sportowców

Sok z buraka jest doceniany też przez sportowców. Wielu z nich pije go przed treningiem, gdyż dodaje energii, a także poprawia wydolność organizmu. Sprawdzi się także po treningu jako naturalny izotonik. Jeśli zależy ci, więc na poprawie formy – pij szklankę soku z buraków dziennie.

Dla urody

Burak to bogactwo witamin, minerałów i antyoksydantów, które błyskawicznie poprawiają wygląd cery. Oczywiście, aby burak nie stracił tych cennych składników, należy spożywać go na surowo, najlepiej w formie świeżo wyciskanego soku. Jeśli będziesz pić go regularnie szybko zauważysz różnicę w wyglądzie swojej cery. Stanie się ona bardziej promienna i świeża. Zamiast inwestować w drogie kremy zadbaj o swoją skórę od środka!

Sok z buraka dla sportowców

Składniki:

– 1 średni burak,

– 2 duże marchewki,

– ½  średniego selera (korzeń)

Warzywa obierz i umyj. Przeciśnij przez sokowirówkę. Gotowe!

Koktajl z buraków

Składniki:

– maślanka lub kefir – 200 ml,

– 1 średni burak,

– sok wyciśnięty z połówki cytryny,

– sól, pieprz – do smaku.

Buraka obierz, umyj, a następnie przepuść przez sokowirówkę. Dodaj do maślanki lub kefiru. Dopraw solą, pieprzem oraz sokiem z cytryny.

Surówka z buraków

Składniki:

– 2 średnie buraki (surowe),

– 1 średnia cebula,

– 2 ogórki kiszone,

– 1 małe jabłko,

– 1 główka czosnku,               

– 2 łyżki majonezu,

– sól, pieprz – do smaku.

Buraki i jabłka obierz i umyj, zetrzyj na tarce o dużych oczkach. Ogórki oraz cebulę pokrój w drobną kostkę. Wymieszaj wszystkie składniki dodając majonez i przetarty przez praskę czosnek. Dopraw do smaku solą i pieprzem.

Sałatka z buraków i awokado

Składniki:

– 2 pieczone lub ugotowane buraki,

– 1 awokado,

– garść rukoli,

– 1 łyżka prażonego słonecznika,

– 1 łyżka oliwy z oliwek,

– szczypiorek do posypania,

– sól, pieprz do smaku.

Buraki obierz ze skórki i wraz z awokado pokrój w drobną kostkę. Wymieszaj i dopraw solą oraz pieprzem. Opłukaną rukolę wyłóż na talerz, a na niej połóż buraki i awokado. Całość posyp prażonym słonecznikiem i szczypiorkiem, następnie polej oliwą. Smacznego!